Alla inlägg under januari 2009

Av Matilda - 31 januari 2009 10:47


Har precis ätit frukost o kollat på Miami Ink med Anders.


Har blivit lite bättre med hostan och anfåddheten nu iaf. Ringde vårdcentralen igår o berättade att jag fortfarande vad anfådd efter 5 dagar med penicillin, men de sade att jag skulle avvakta till på måndag. Har iaf blivit bättre så ska jobba på måndag 08.50 - 18.00 cp tid men det får väl gå.


Idag blir det väl att kolla på tv o ta det lugnt, ska till mamma o pappa o äta mat, s slipper laga iaf : )


Igår kollade jag ¨på Mysteriet på Greveholm 1 & 2, de var riktigt bra :P


Ska även köpa ngt till jossan som tagit hand om Hallon i nästan 2 veckor o i morgon blir det tävlingsmöte på ridskolan, se följa med Malin till Smilla.


Ha en bra helg

kram

Av Matilda - 26 januari 2009 19:36

...är den sjukdomen som plågar mig just nu.


Gick till jobbet i morse, kände mig inte 100, men tog en Ipren o gick. Ringde även vårdcentralen som eingde upp mig. Beskrev symptomen och fick en tid på VC. Jobbade lite, fick världens hostattack när jag pratade, så killen jag pratade med undrade om jag dog eller något. Hostade nog ganska rejält.


Åkte till VC tog blodprov o fick träffa läkaren. Hon lyssnade på lungorna o såg på blodprovet att jag ej var frisk. Konstaterade övre luftvägsinfektion / akut bronkit. Så fick ett sjukintyg för jobbet och sen recept på penicillin.


Så nu ska jag äta Kåvepenin + hostmedicin i 10 dagar. Hoppas på att jag hionner blir frisk till helgen iaf. Är grymt ridsugen nu!!


Men man blir ju mindre taggad när man hostar så fort man gjort ngt eller anfådd som en gammal gubbe så fort man går.


I morgon så ska jag avboka tiden på ATG på onsdag, är ju inte frisk nog att springa med henne o HAllon är ju inte igång. Sen ska jag till mamma o pappa o äta lunch. Mamma jobar hemma i morgon så får lite mer sällskap än tv:n.


Så hoppas att dessa vita piller ska bota mig: )


 




 kraaam

Av Matilda - 25 januari 2009 21:41


Japp, jag är fortfarande sjuk : ( Hade trott att jag skulle lyckas bli feberfri och pigg tills i morgon då jag ska till jobbet, men där missbedömde jag.


Har hosta fortfarande, men har snott syrrans hostmedicin, så förhoppningsvis så blir den iaf bättre. Smakar skit, o är i flytande fórm. Har riktigt svårt för det. Tog väl typ en 10 minuter innan jag tog den där förbannade "shotten".


Har även fått ont i vänster sida, precis under revbenet. Är ju även sjukt anfådd även om jag bara går till toaletten o tillbaka till soffan...:S

 Mamma tror att det kan vara lunginflammation pga av anfåddhet + ont vid lungan. Så ska ringa till vårdcentralen i morgon o se vad de säger. Vill ju bli frisk nu så jag kan komma i gång med träning o ridning.


Anders var  med till stallet i dag o gjorde hö, så jag fick lite avlastning iaf : ) Hallon verkar lite uttråkad men stod o pussades med Joyan en stund o betade med Gardida. Så hon lär väl vara ett krutpaket när jag ska börja rida henne....


Ska ju som sagt på återbesök på onsdag till ATG men om jag har lunginflammation så tror jag inte att det är ngn bra idé att springa fram o tillbaka med Hallon på asfaltsgången...Pappa kan nog inte springa med henne, hon lär ju inte vilja röra sig. Är lite misstänksam mot män (även en del kvinnor). Får väl ringa ATG o se om dom har ngn tuff prao som kan springa med henne, som inte är rädd för bakåtslickade öron.


Detta är det som ör jobbigast med en misstänksam/enmanshäst, de fäster sig oftast till en person. Mot mig är hon ju inte alls tjurig o grinig mot som en del personer hon inte känner. Det är ju ett problem om jag t.ex behöver hjälp vid resa eller ngt. Men som tur var har jag de bästa stallkamraterna som lärt känna Hallon o vet att hon inte är den bitch som hon utger sig för att vara, så de hanterar henne bra.


Enkelt uttryckt: Hallon är som en osäker tonårstjej som helst av allt vill ha en ledare men som utåt är den som mobbar o försöker sätta skräck i andra.


Nu ska jag nog gå o vila så jag orkar upp i morgon 06.30

Kraam



Av Matilda - 21 januari 2009 20:13



Sitter i soffan och halvt om halvt kollar på Arga Snickaren, sen försöker jag koncentrera mig lite på datorn.


Är fortfarande sjuk med hosta och feber...har hört av en del att denna vintersjuka sitter i ett tag, inte kul : ( Jossan har iaf tagit hand om Hallon hela veckan och ska även göra det i morgon. Hon är guld värd. Hallon fick tydligen lyxbehandling med rykt och allt, det tyckte hon säkert om.


Har inte gjort mkt mer än att legat i soffan och kollat på tv denna veckan...SÅ nu kan jag nog tv-tablån utantill. Blir inget jobb i morgon heller eftersom jag fortfarande hjar feber. Hade en förhoppning om att kunna gå till jobbet på fredag men med min tur så går väl det i stöpet. Och om det inte blir ngt jobb på fredag så blir det ingen shopping/fest i Karlstad heller.


Men det jag önskar mest av allt nu är iaf att bli frisk. Om man reser sig ur soffan o går till toan så känns det som om jag har sprungit maraton.


Har även dessa två dagar tillbringat hemma hos mamma o pappa på dagarna för att vara lite sällskap åt Vilma o se lite annat än lägenheten.


Under denna veckan så har jag inte haft ngn direkt matlust pga febern så jag har levt på smoothies o frukt, så har väl gått ner ett par kilo. Men tog en Ipren nyss så febern håller på att gå ned (jag svettas), så har lyckats få i mig lite pizza.


I morgon händer inget spännande..blir nog tv-tittande för hela slanten och kanske lite dator. Saknar Hallon och att vara i stallet och rida. Stallkamraterna är inte heller helt fel att umgås med : )


ha de bra

Av Matilda - 19 januari 2009 10:54


Japp, jag är fortfarande sjuk. Feber och hosta. Var ändå till stallet i morse då jag hade morgonen och ingen kunde byta med mig...Men Helena hade hunnit tagit ut 4 hästar, så jag behövde bara ta ut 5. Sen så sja Jossan fixa Hallon mockning och mat samt sopa stallgången, så jag var inte död när jag var klar iaf.


Hallon lyckades såklart skära sig på isen i hagen igår, så det var blodpölar på marken, inte najs :S Men tog in henne och som tur var, var det inga djupa sår. Gjorde rent med jodopax o hade lite blåsprej på,. Lite svårt att linda då såret var på en ballen , nästan vid skon. Men nu får hon iaf gå med boots bak. Hade ju förresten kommit snö i morse så nu lär de ej skära sig förrens den försvunnit.


Har bokat om återbesöket på ATG till onsdag nästa vecka i stället så jag hinner bli frisk och att Hallons sår hinner läka också.


Idag blir det en lugn dag, ligga i soffan o vila. Sen försöka orka göra ngn mat och duscha...


På fredag blir det lön också : ) så på lördag blir det ev. Karlstad/Örebro shopping med mamma o syrran om jag är frisk vill säga.

'

Ha de bra


Av Matilda - 18 januari 2009 11:20



Har inte blivit så mkt uppdaterat de senaste dagarna pga av att jag har varit sjuk, och fortfarande är det...Har hosta, feber och fryser/svettas om vartannat. Men nu har jag tagit en Ipren och mår ganska bra.


Funderar på om jag ska gå till jobbet i morgon eller inte, är ju int så roligt att sitta där och hosta i telefon direkt. Men ska kolla hur ja mår under dagen/kvällen iudag.


Ska på återbesök till ATG med Hallon på onsdag men funderar på att kanske flytta fra´m det en vecka. Hon har ju inte blivit riden på 3 dagar och lär nog inte bli det förrens jag är frisk. Vill ju att hon ska ha varit igång lite innan vi ska till ATG för att se om hon har blivit mer/mindre halt efter igångsättningen.


Idag ska vi till Anders pappa o äta stek o jag ska en sväng till stallet för att mocka o göra mat.


Hoppas iaf att jag är frisk till nästa helg då jag ska på 21-års kalas i Karlstad : )


Ha de bra


Av Matilda - 14 januari 2009 12:27



Idag är jag ledig, det är väldigt skönt. Fick dock inte någon sovmorgon men det gjorde mig inte så mkt. Åkte till stallet vid halv åtta. Tog ut alla hästarna och red ut i skogen med Hallon. Red till golfbanan, sedan vände jag och red förbi Anki´s hus och lite längre bort och sedan hem. Övade i princip hela vägen övergångar. Typ skritt-trav-halt-trav-skritt-halt osv.

Till slut så lyssnade hon riktigt bra och blev tom svettigm fast med den björnpälsen så :P


Är hemma nu har ätit lite frukost, smoothie och mackor. Sen så fastnade jag framför tv:n och nu sitter jag här. Kollar lite på youtube, lite frihetsdressyr. Tänk om man kunde gör sånt med Hallon....


Nej idag så ska jag försöka städa ordentligt och ut och gå en sväng. Sen vid fem ska jag klippa mig. Har lite ångest för ja vet inte om jag ska spara ut håret lite eller om jag ska klippa av det. Anders tycker dock att jag ska spara ut det. Ska fråga Miriam vad hon tycker...


Kolla på filmen på youtube länken, helt sjukt bra


kram

http://www.youtube.com/watch?v=fQsNJc4VIp4&feature=related
Av Matilda - 13 januari 2009 21:17



Sitter och äter lite salta pingviner medan jag försöker komma  på hur jag ska sammanfatta dagen.


Har jobbat i princip hela dagen, ringde en hel del faktiskt. slutade vid 16.45 och efter det så åkte jag till stallet. Red en sväng upp till Dammängen, förbi ankis hus och tillbaka. Var i prcincip nattsvart ute och min pannlampa hjälpte inte mkt. Men Hallon var pigg och glad över att få röra på sig. Har även bokat en återbesökstid på ATG, blir nästa onsdag kl. 10. Håller tummarna att hon är frisk så jag kan börja sätta igågn henne på riktigt,..Hon undrar nog varför hon bara rids 30 min om dagen, hon har ju så mkt mer energi!


Nu ikväll så hade anders lagat lite pannbiffar m mos, inte helt dumt för en  hungrig mage : ) sen kom stefan och lollo förbi och pratade lite skit och lånade ett par filmer. Kollade även lite på Shear Genius. De klipper ju ganska bra i den serien. Ska själv till frisören i morgon. vet dock inte om jag ska spara ut håret eller klippa av det igen..


Nu ska jag in i duschen

ha d bra kram



Ovido - Quiz & Flashcards