Alla inlägg under september 2009

Av Matilda - 29 september 2009 19:50

  


Sitter och äter gröna vindruvor för att dämpa min hunger lite. Anders är iväg och jobbar men skulle köpa med mat när han slutar. Borde inte dörja så länge till.


Annars då? Har jobbat idag och det var inte vidare kul, men desto roligare är de när lönen kommer den 25:e : )

Åkte sen vidare  direkt till stallet och mockade och gjorde mat. Idag hade jag inte tänkt rida utan det blev lite NH i paddocken istället. Intaget från hagen var inga problem idag men jag vet ju inte om det beror på att jag var med...Gjorde i ordning Hallon i boxen och plockade bort ca 10 älgflugor som hade släppt  vingarna och gömde sig under pälsen! Usch vad äckliga de är :S Lär ju inte vara vidare trevligt att ha dem krypande på sig heller.


Blev sedan 30min NH (natural horsemanship) i paddocken. Hallon ska följa mig vart jag än går, flytta undan för trycka och backa. Hon funkar rätt bra framåt men hon hatar att jag flyttar på henne. Då visar hon sitt missnöje ganska bra ^^ Longerade henne i båda varven och det gick också rätt bra. Ska försöka göra dessa ´övningar varannan dag och se om hon blir något "trevligare". Har läst att det den som flyttar på den andre är ledaren..Så det är bara att flytta på henne för att hon ska acceptera att jag är ledaren. Kommer nog dock ta ett tag att övertyga henne om det.


Lite bilder från träningen idag

  

  


  


Nu ska jag kolla på Idol och vänta på mat!

Ha det bra 

Av Matilda - 28 september 2009 20:39

Dagen började rätt bra idag faktiskt. Helt okey att gå och jobba, träffa arbetskamraterna och få sig några skratt.


Kom sen till stallet och hade fått SMS tidigare på dagen om att hästarna inte hade velat gå in när Malin skulle rida. Tänkte inte mer på det utan det var väl Smilla som var trotsig och inte ville gå in.


Fixade i stallet med mockning och matsättning. Sen gick jag, Marie och Julia för att hämta hästarna. De stod och käkade gräs och var inte särskilt sugna på att gå in (klockan var 18). Men vi stod och lockade på dem, och väntade på att de skulle komma till oss. Efter ca 5min så kom Hallon gåendes (nyfiken som hon är) mot oss så då kliade jag på henne och satte på grimman. Kort därefter så kom Nikita och Smilla också , så inga problem med att ta in dem var det då.


Gjorde iordning Hallon och sen tog vi en skrittur i skogen  på ca 30min. Det gick bra men Hallon var lite spänd eftersom vi inte hade något sällskap med oss. Kom hem precis i innan det blev mörkt.


Sen kom Irene och berättade att de hade varit 3 personer och försökt ta in hästarna vid 3, då Malin skulle rida. De hade väl försökt ta in Hallon först och det hade inte gått så bra :( Hon hade gjort utfall mot dem och även när de skulle försöka ta Smilla eller Nikita. Hon hade liksom försvarat dem, som om de inte skulle få gå in. Och det är ju inget kul att höra. Jag kan förstå att hon kan göra utfall när man ska ta in henne för det gjorde hon innan jag lärde känna henne. Men att hon har hindrat från att ta ih andra hästar från hagen har inte hänt...Det är ju inte bra att hon gör utfall överhuvudtaget och jag hoppas att det går över. Hallon är ju en häst som man måste ligga steget före i "huvudet" för hon är jäkligt smart. Sen får man aldrig visa rädsla/osäkerhet för då känner hon av det direkt. Och känslor är ju inte direkt något man kan styra över, de kommer ju bara.


Det jag ska göra nu för att "förebygga" att hon inte beter sig såhär, är att göra med NH med henne samt hantera henne i boxen. Kan säkert finnas samband med att hon är tjurig i hagen pga av man aldrig har hanterat henne särskilt mkt i boxen. Hon har lärt sig att man får vara ifred om man lägger öronen bakåt och ställer sig med rumpan mot boxdörren, därför har hon alltid blivit hanterad på gången.


Om det inte blir bättre så skulle Smilla ev. flytta till Judson och Eldor, så att Nikita och Hallon går själva. För vad jag vet så har Marie aldrig haft några problem att ta in Hallon från hagen.


Nu ska jag kolla på Idol och sen duscha. Har en klump i magen pga av problemen i stallet så jag lär nog inte sova särskilt bra i natt :(


Ha de bra

Av Matilda - 26 september 2009 20:38


Nu känner jag mig lite bättre och inte alls lika negativ . Hade ett par härliga jobbarkompisar idag så jag fick mig lite skratt : )


Sen kom jag til stallet och möttes av en glad Hallon. Hon gnäggade åt mig och tyckte nog att jag skulle ge henne lite mat. Så sööt är hon!


Idag så klädde jag upp min svarta springare i rosa-schackrutiga lindor och rosa schabra. Hon såg lite butter ut men hon gillart nog innerst inne ^^

Vi skrittade ut på grusvägen som går mellan ridskolans hagar och våran hage och kom fram till 70-vägen nedanför. Såg en grusväg på andra sidan vägen som man nog kan rida på, kruxet är hur man ska ta sig dit. Såg en infartsväg men det stod massa maskiner där så jag vet inte om man får rida där. Det ä det jobbigaste när man ska rida ut i nya områden, man vet ju inte vart man får rida någonstans!

Efter framskrittningen så red vi ca 40min på ridbanan. Gjorde en del halter och lösgörande arbete som serpentiiner. Hallon blir gärna lite laddad i halter och vill inte gärna stå still eller så sträcker hon ut halsen och blir som en giraff. Det måste vi öva på till vårens tävlinga ^^ Hon var väldigt fin och mjuk i sidorna så all skritt är nog bra för hennes muskler. Travade sedan totalt 5minuter varvat med skritt. Då blev hon jäkla stark och ville gärna gå på bogarna, men det blev halvhalt efter halvhalt så efter en stund blev det bättre. Vill ju inte att hon ska åka på kotledsinflammation för att hon inte har vikten på bakdelen.


Malin hade haft ett jäkla sjå med att få in Smilla från hagen idag också. En timme tog det ungefär, så det är nog lite trots i damen, eller så har hon märkt att hon är sto! Hallon är ju inte bättre utan springer ju med smilla och nikita när de springer. Så det märks ju att de är ston iaf! Fast om Hallon går in först så står Smilla och Nikita och väntar snällt vid grinden ^^


Nu ska jag äta lite mat och sedan blir det 11:e avsnittet av True Blood säsong 2. I morgon blir det jobba igen :s


Ha en bra kväll

Av Matilda - 26 september 2009 09:18

Så känner jag mig just nu.

Allt går i slentrian, med jobb och sedan stallet, sen hem och äta och till sist sova. Och så rullar dagarna på..Gah blir tokig på att det inte händer något i mitt liv! Men det är väl självorsakat, man har ju bara så roligt som man gör sig.


Känner mig som en grå prick bland massa färgglada prickar, jag syns och hörs liksom inte. Jag flyter bara med i strömmen. Till och med min chef sa att jag är lite anonym så antagligen så är det så, tyvärr.


Har även tänkt på att jag har ca 3 "nära" vänner i den här stan. Personer som man kan ringa och hitta på något med samma dag. Bara ta en fika eller kolla film eller något. De övriga som jag känner det är ju bara ytligt. Man pratar om väder och vind och det som händer i världen, men det blir aldrig något djupare prat. En del av dessa vänner känner jag ju genom anders så det är ju inte personer som jag har lärt känna av "mig själv" heller.

 A har ju en j*kla massa kompisar och han är bra på att hålla kontakten med dem, det är nog det som jag inte är bra på. Att ringa till folk och säga hej.


Så i praktiken så har jag 3 nära vänner och dessa lärde jag känna i mellanstadiet/högstadiet.  Jag måste nog vara väldigt konstig eftersom jag inte har lärt känna en enda person riktigt bra i "vuxen" ålder. Suck.


Saknar tiden på Lillerud med gamla klassen, där vi var 8tjejer som hängde ihop i ur och skur. Jag saknar att ha ett "gäng" att hänga med, resa med eller bara shoppa med. Det är ju så mkt roligare när man är fler och hittar på saker.


Men som man säger; Hellre än fågel i handen än 10 i skogen...


Nu blir det jobb för min del och lite mer depp

Ha de

Av Matilda - 24 september 2009 22:30


Har precis kollat på ett avsnitt av Lyxfällan med ett par från Karlskoga. Inga som jag kände igen men det verkade inte direkt som om de hade alla hästar hemma. Ha nästan 1miljon i lån och krediter. Och detta hade ökat med typ 500 000 på 30 månader , gosch. De verkade även helt oberörda över att huset kunde rasa när som helst och skulle kosta 400 papp att laga :S När man ser dessa program så blir man bra avskräckt från att ta några lån/handla på kredit som tur är...


Jobbade 10h idag så det var lite myror i benen den sista timmen, då ville jag bara gå hem. Åkte direkt till stallet efter jobbet men hade ingen direkt ridlust idag. Så jag och Hallon tog oss en skogspromenad med älgflugorna som sällskap :( Inte vidare trevliga varelser men jag tror jag som mest plockade bort ca 5st under turen. De borde väl dö när det börjar frysa va?


Kan även meddela att Hallon + crosscyklar = ingen bra kombination. Vi kom promenerande på asfaltsvägen som leder upp mot stallet och på ena sidan så är det ett grustag x antal meter ner. Precis när vi går förbi där så börjar en croscykel åka, och de är inte direkt tysta. Som getingar á 500dB lät den och gasade om vartannat, det ekade såklart också. Hallon blev som en stenstod och verkade inte andas på en halvminut, så rädd var hon. I det ögonblicket kan jag säga att hon blev högre än sina 160cm (?) över marken. Som tur är så gör hon inga tvärvändningar utan hamnar mer i freezeläge när hon blir rädd. Det hela slutade i alla fall lyckligt men det blev powerwalk hem för min del när jag skulle hinna med Hallon.


Ska försöka få med kameran och ta lite kort på omgivningarna runt stallet och i skogen så att det blir lite mer "liv" i bloggen. Sen kanske min syster kan följa med och proffs-fota oss någon dag ^^


Nu ska jag sova

Gonatt

Av Matilda - 23 september 2009 21:31

...var idag  att få trava i ca 2 minuter på Hallon! Hon var hur pigg som helst och det märktes att hon har längtat lika mkt som jag att få röra på benen, fortare än skritt. Red kanske 50min och då var det mest lösgörande arbete i skritt med mkt serpentiner och åttvolter. Sen efter en stund så blev det lte trav och Hallon fullkomligt flög fram. Den framåtbjudningen hon hade idag brukar hon vanligtvis inte ha av sig själv. Blev nästan så att jag fick bromsa henne lite ^^ KUL var det i alla fall! Har även börjat ge henne foderjäst och hon äter det faktiskt, så det känns bra.


Ledig har jag varit idag men det har inte blivit mycket slöande för min del. Har storhandlat och sedan städat i lägenhetenm så nu går det att vara här igen. Sen blev det såklart stallet i e.m Hälsade på hos Angelika som har flyttat in i lägenhet mitt emot våran, så jag ser hennes balkong och hon ser vårat köksfönster  : )


Tjuvkikar lite på  Efterlyst lite då och då, och det är reportage om Mats Alm. Ni vet han som först grät i tv och vädjade till tittarna att leta efter hans flickvän Linda som hade försvunnit. Nu för några dagar sedan så hittades han brevid hennes kropp och han hävdar att han inte har mördat henne. Hur stor  är chansen att man hittar sin döda flickvän i en skog, av en slump? Inte värst stor tror jag. Det är otäckt vad mycket creepy folk det finns där ute, som kan hitta på i princip vilka tokigheter som helst. Jag hoppas att jag slipper träffa dem under min livstid.


Nu blir det sängen för min del så jag orkar jobba 10h i morgon :S

Gonatt!

Av Matilda - 22 september 2009 21:30

Idag har det verkligen inte varit ett härligt höstväder :S Riktiga höstvindar a la 15m/s och en regnskur då och då. Inte direkt det roligaste vädret att rida i (när man är utan ridhus) men; det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder !

 

Hallon har fått nya pjucks idag och hon skötte sig ganska bra för att vara 3:e gången hon var själv i stallet. Eloge till henne! Dock så var hon lite orolig när rolf skulle ta bakhovarna men med hans lugn så gick det finfint ändå. Så nu är hon fin på fötterna igen  :)


Blev en uteritt med Malin och Elina idag i stormen. Trodde nog att Hallon skulle vara överallt och ingenstans men hon knatade avslappnat på bakom Smilla och Judson. Hon hade dock lite svårt att hinna med de "stora" hästarna med hennes ponnyben ; ) Vi red en ganska lång sväng, och ett tag så visste jag inte riktigt var vi var, men hem kom vi. På slutet av turen så red vi över ett högärde och det såg väldigt inbjudande ut att galopperad på! Galopp får vi nog hålla oss ifrån ett tag, kanske i december att det kan galopperas där...I morgon tänkte jag börja trava lite smått, kanske 2 min eller något. Sedan får jag bygga upp det mer och mer.


Har även funderat på att ta ut en equiterapeut/massör till Hallon då hon är rätt stel i musklerna. Har ju inte direkt kunnat jobba igenom henne de sista månaderna, skritt är inte så lösgörande tycker jag. Marie m. Nikita ville nog också vara med så vi ska se om vi hittar någon bra. Kan vara skönt att kolla igenom muskler innan man börjar rida igång ordenltigt.


I morgon är jag ledig men blir nog ingen lugn dag. Ska städa lägenheten + handla mat, även kolla om det finns någon tid för tvättning. Det är inte bara att ha eget boende ^^


Nu ska jag läsa lite bloggar och sen blir det sänga!

Gonatt alla 

Av Matilda - 21 september 2009 14:42


Nu har pappa beställt hästtransport på VV i Kristinehamn! Det blev den jag visade er för någon dag sedan, en Cortez for VV. Men vi lade till aluminumgolv så att manm slipper byta golv efter typ 5 år ^^

Så den kommer nog lagom till min födelsedag (7oktober) så jag tycker att det är en helt okey födelsedagspresent Skrattande

När den kommer så kommer det bli lastträning för hela slanten för mig och Hallon!


Igår blev jag uppringd av The Studio, ett företag som erbjuder fotografering + styling osv. Det var Carolina från Labbsand stallet som hade rekommenderat mig, så jag fick en gratis fotografering + styling! Det man betalar är om man vill köpa korten. Så den 15/10 så ska jag och Angelika åka till Sthlm för lite fotojobb ^^ Roligt roligt!


Sitter på jobbet just nu så och efter det blir det stallet. Vet inte vad ´vi ska hitta på idag jag och Hallon, kanske en sväng på ridbanan...


Ha de

Ovido - Quiz & Flashcards