Alla inlägg den 17 oktober 2009

Av Matilda - 17 oktober 2009 21:06


Idag har jag haft stalljour + jobbat , så det har varit fullt upp! Började dagen med att åka upp till stallet och fodra hästar och släppa ut dem i hagen. Sen in i stallet och fixa fint och mocka till Hallon. Var hemma i lägenheten vid 9.00 igen och åt lite frukost.

Vid 11 var det dags att åka upp igen - fodra lunchhö till hästarna, sen hem igen. Började jobba 12.45 och satt på jobbet till 19.00

Åkte därefter till stallet igen för att kvällsfodra hästarna. Märkte när jag skulle ge Hallon hennes dos av Rhus Tox att hon inte hade gjort någon "hög" i boxen, och då hade hon ändå varit inne i 3h. Blev lite misstänksam och kände på magen - uppblåst och hård var den :( Plus att Hallon tydligt visade att hon inte tyckte om att jag kände där...

Förstoppning misstänkte jag och satte på Hallon fleecetäcke och knallade ner till ridbanan. Gick där kanske 20min, sedan stannade hon och gjorde en "hög", på precis samma ställe som förra gången hon hade koliksymptom. Denna gången var det inte så allvarligt då jag hörde hur magen "bubblade" och hade sig. Så till kvällsmat fick Hallon betforvatten + foderjäst och ett knippe hö. Vill inte ge henne för mycket hö ifall hon får mer förstoppning under natten...


Det roliga med Hallon i detta läget att boxen var fin och "städad". Hon hade inte skrapat eller varit orolig på något sätt. Såg henne i hagen senast kl. 11.30 och då var hon hur lugn som helst. Julia som tog in henne sa även att hon var pigg när hon skulle in. Man känner i magen när man ser att ens häst inte beter sig normalt, även om det de avviker pyttelite.


Jag hoppas att Hallon mår bättre i morgon och att förstoppning var en reaktion på hösilaget som hon har ätit ca 1.5 (?) vecka. Magen har inte riktigt vant sig från hö till hösilage ännu.


I morgon har jag stalljour igen , så det blir en tidig kväll idag. Kom i säng sent igår och det var inte roligt att gå upp imorse vid halv sju :S


Anders är med en jobbkompis och äter mat och har "After Work", tror det var Jack  som de skulle till. Får se när han kommer hemkrypandes inatt då, 3 som vanligt kanske? Tyckte att han kunde varit hemma med mig istället...Han har faktiskt varit ute varenda helg i typ 1,5 månader nu..


Nu ska jag käka lite godis och slappa resten av kvällen!

Ha de

Ovido - Quiz & Flashcards