Alla inlägg den 16 november 2009

Av Matilda - 16 november 2009 11:04


Måndag f.m och inte alls taggad för jobb idag men det är bara att köra.


Jobbar 12-20 så jag var i stallet redan vid halv åtta i morse. Hallon stod ich mumsade hö i godan ro, tills jag kom in genom stalldörren och hämtade transportnyckeln. När jag började fixa med transporten så började hon "skrika" inne i stallet, då märkte hon plötsligt att hon var själv ^^ Varför har man inte en stabli valack istället för ett sto för?


Borstade i ordning Hallon och gick sedan ned till ridbanan för ett NH-pass innan lastträningen. Koncentrationsnivån var på -10. Hon gick och skrek och spejade mot hagarna var och varannan meter. Det var ju dimma också så hon såg ju inte hästarna heller...Men när hon fått svar av hästarna så blev hon lite lugnare. Körde lite övningar såsom stanna, backa och lite flytta för tryck. Körde även några varv på volt runt mig.

  


 Gick sedan upp till transporten och satte igång med lastträningen. Provade på Maries metod med att behålla jämt tryck i grimskaftet = tryck på nacken, ocn när hon går ett steg framåt släppa efter väldigt fort. Då förstår hästen att de slipper tryck på nacken om de går framåt istället. Provade det ca 20min men vi  kom inte längre än med 4 hovar på rampen och huvudet inne i transporten. När det inte funkade så provade jag att stå längs väggen inne i transporten, visa vägen med vänster hand och "drev" på med höger hand/repända. Då gick hon rakt in i transporten! Snacka om att jag blev förvånad!

Vi stod en liten stund inne i transporten och jag tror att Hallon var lika förvånad som jag att hon stod därinne  : ) Efter en liten stund så backade jag ut henne, gick lite fort ut men hon hade ju stått stilla inne i transporten, utan tendenser till att "kasta" sig bakåt. Så jag är mycket nöjd med dagens lastträning Skrattande


Hallon fick sen gå ut i hagen och då blev nog hon nöjd. Fixade med mockning och gjorde mat och ställde sedan tillbaka transporten. Idag tog det faktiskt bara 10minuter att backa in den mellan två andra transporten och inget gick sönder heller ^^ Så jag är på god väg att lära mig backa med åbäket också....

  



Nu ska jag fixa i ordning mig och sen blir det jobb till kvällen.


Ha en bra dag


Ovido - Quiz & Flashcards