Alla inlägg den 28 november 2009

Av Matilda - 28 november 2009 22:16


Det har verkligen varit fullt upp denna veckan, både med jobb och stall, så då har bloggen blivit lidande. Ber om ursäkt för det och ska försöka uppdatera lite oftare. Har fått lite pikar om att jag inte har bloggat på ett tag ^^


Ja, vad har hänt i veckan då. Har blivit jobb 08-16.30 så jag har hunnit med att rida måndag - torsdag denna veckan.. Har blivit lite blandat med uteritt/träning på banan. I torsdags så hade jag och Hallon vår premiärträning! Det var för Madde E som tävlar mkt på sin Mecenat. Jättenyttg träning och fick verkligen den hjälp jag begövde! Jag red dock bara i trav eftersom vi inte har kommit igång med galoppen riktigt ännu, skynda långsamt är mitt motto denna vinter. Jag fick göra typ 1000 halvhalter och tempoväxlingar (kändes det som) för att få Hallon att trampa under sig och använda bakbenen. Vi red en del skänkelvikningar, bakdelsvändningar och övergångar. Tills slut kändes Hallon mjuk och fin och bar sig själv, m ed vikten på bakdelen. Madde tyckte att Hallon var en fin häst och att jag ska öva mkt övergångar, då Hallon har längre bakben än framben så blir hon gärna lite låg i formen. Efter passet var jag genomsvett men Hallon var endast lite fuktig där sadeln hade legat, och då har hon tjock vinterpäls! Så antingen så har hon bra kondition eller så var inte dressyrpasset särskilt krävande...; )


rädd  

Idag så var jag, anders och jessica in till Örebro, Marieberg och shoppade loss. Blev en hel del julpynt och lite grejor till lägenheten. Har även hittat en klännning som jag ska ha på julfesten den 11 december. Röd och fin är den :)


Stallet blev det sent på kvällen och Hallon hälsade mig välkommen (antagligen var hon hungrig^^), Blev en ordentlig rykt och lite massage med massageborsten. Det var uppskattat av Hallon. Hon tryckte sig mot borsten och tyckte jag skulle ta i hårdare : ) Kände igenom henne och hon känns fin i musklerna och inte alls så stel/spänd som förra året. Hoppas att det håller i sig! Vill inte ha en skadad häst igen...


Kollade även på direksändningen från Globen Horse Show tidigare ikväll. Jag fick verkligen gåshud när jag kollade på Jean francois pignon. Han är helt otrolig, som med fina hjälper och kroppspråket få sina hästar att göra de mest otroliga grejor.


Kolla JF Pignon HÄR



Tänk om Hallon och jag kunde vara så samspelta...det skulle vara grejor det! Men det är mkt träning och kunskap som behövs för att det ska bli så också. Och kunskapen har jag ju tyvärr inte :/


I morgon så ska jag rida ut en sväng och sen ska det städas och julpyntas. Ska försöka ta mig ned till Skyltsöndag också.


Ha en trevlig lördagskväll!



Ovido - Quiz & Flashcards