Direktlänk till inlägg 2 november 2009

Ogilla regn och rusk

Av Matilda - 2 november 2009 21:45


Man blir , av någon konstig anledning, ett med vädret när man håller på inom hästsporten. Man känner av detta speciellt när det regnar ute. Jag kände inte ens att det regnade på oss (mig och Hallon) när vi red ett pass på banan under kvällen. Såg det när jag gick ut genom stalldörren, ignorerade det under 1h, sedan noterade jag blöt häst + utrustning när vi gick in genom stalldörren. Det är sjukt hur koncentrerad man blir av ridning. Jag gick ut vid halv åtta och kom tillbaka in i stallet tjugo över ått. I mina tankar var klockan "bara" åtta...Inte konstigt att lilla Hallonet var trött när vi kom tillbaka^^ Dock så kändes hon inte fin till 100% idag men kan bero på att hon vilat fre-sön, endast lite longering igår. I morgon blir det ett pass på banan igen med fokus på bakben under kroppen och inte efter kroppen. Hon faller gärna i låg form och lägger mer vikt på frambenen så halvhalt på halvhalt brukar det blir ett par stycken under ett dressyrpass.


Hallon har dock inte varit så snäll i helgen mot Malin. Då tyckte Hallon att det var "roligt" att stå på bakbenen och vända rumpan till :S Inte så roligt för mig att höra detta. Tyvärr så känner Hallon av rädsla väldigt lätt och när man väl visat den en gång så ´minns hon det. Det medför att hon testar att vara "farlig" i alla situationen med den personen. Så hädanefter så sätter jag på Hallon det täcket hon ska ha på helgen när Malin har jour. När sådant här tråkigt händer så känner jag vad skönt det skulle vara att ha ett eget stall där bara jag och en person till skötte hästarna. Då tror jag Hallon skulle känna sig trygg och inte behöva "testa" sin farliga sida på varenda ny människa som ska hantera henne. Just nu känns det som man tvingar på alla i stallet en folkilsken häst :(


När/om jag köper en ny häst så ska det inte vara en Hallon häst iaf. Den ska vara genomsnäll och okomplicerad, Lättlastad och NH-hanterad. Det räcker att ha haft en Hallon häst i livet tror jag ^^ Men jag har ju lärt känna henne efter 3 år (!) så jag vet hur hon fungerar och skulle inte byta bort henne för den delen. För hon blir ju väldigt personlig när man lär känna henne.


rött   hallon   Jag O Hallon  


Nu ska jag sova så jag orkar upp i môra

Godnatt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 18 juni 2010 12:54


Det var ett bra tag sedan som jag skrev här. Inte för att det har hänt särskilt mycket men har inte funnits något att uppdatera er med...   Nu har jag fått Semester och ska verkligen utnyttja den till max. 3 långa veckor, som kommer gå fruktansvä...

Av Matilda - 8 maj 2010 22:12

  NU , när jag ridit, putsat, knoppat och packat, börjar nervositeten sakta krypa sig på. Så som "Kommer Hallon gå in i transportern i morgon?", "KOmmer jag ihåg hur programmen ska ridas?". Usch och fy, tycker inte om att vara nervös.   Hallon ...

Av Matilda - 5 maj 2010 21:35


  Tävlingen på söndag närmar sig med stormsteg och det ligger redan preliminära startlistor ute. Startar som nr. 3 i första klassen och som nr. 10 i andra. Hoppas på att Hallon kan stå i transportern under tiden och mumsa hö. Får väl övertyga henne...

Av Matilda - 28 april 2010 22:48

...Har vi hoppat över vår och sommar och kommit till hösten ? Kändes så idag  när det ösregnade och blåste kulingvindar. Men försöker se det positivt; Om det inte regnar får vi inte gräs till sommarebetet och då blir inte Hallon glad.   Stall Öve...

Av Matilda - 26 april 2010 23:11


..och inte ett dugg bra på mig. Skulle anmäla mig till Färjestads tävling i fredags, tror ni jag kom ihåg det ? Inte då!! Blir så trött på mig själv. Nu har jag dock anmält mig till Filipstad 9/5 samt hemmatävlingen den 30/5. Så nu är det hårdträning...

Ovido - Quiz & Flashcards