Alla inlägg den 3 januari 2010

Av Matilda - 3 januari 2010 19:52


Jag är trött på kyla och snö, ge mig värme och sol istället!! Hallon får megastyltor endast på vänster framhov, hur kan det komma sig? Så hon blir ju "halt" efter att vi travat :( Trött är jag på mitt hästskrälle också. Det går inget  vidare med ridningen just nu, bakdel som flyttas utåt och ska inte flyttas in under kroppen. Stark som sjutton var hon idag på gärdet också, går ju knappt att trava i en normal takt utan fort ska det gå! Suck. Tjurig som bara den är hon också (ovanligt, nej!) så från och med i morgon ska jág börja med Pat Parelli´s Seven Games. Är glad om vi klarar det första steget i trappan....

Första steget går ut på att man ska kunna röra hästen överallt på kroppen, både med händer och utrustning. Sedan går man vidare med plastpåsar, spön osv. Bara för att hästen ska acceptera att man rör henne.

Har kommit på att beröring är Hallons största "hat". Hon hatar när man ska flytta på henne (öron bakåt direkt) samt täcke/sadel är också hatobjekt. Hon har varit såhär ända sedan hon kom ( även f.d ägare) hade samma problem. Ett annat problem är att hon ogillar karlar/män. Så fort någon går förbi henne så blir hon skitpissed och ska nästan bita dem :S Hon måste ju ha blivit dåligt behandlad av män när hon var yngre. Tjejer går ju bra, visst hon är tjurig, men inte lika mycket som mot killar.

  

Jag är väl inte farlig?


Så just nu känns allt skit, både med ridning och markhantering :/ Jag hoppas att det blir bättre nu när vi går mot ljusare tider.


Nu blir det duschen så man är fräsch inför morgondagens jobb, har ingen lust med det heller...


Hoppas ni mår bättre än mig idag!

/Matilda


Av Matilda - 3 januari 2010 10:03


Vi är redan inne på den 3:e januari och ännu har jag inte tagit tag i mitt "nya" liv ; ) Det får nog bli till veckan tror jag. Hade tänkt börja mtoionera lite mer (förutom) ridningen och skippa onyttigheter på veckorna. Får se hur länge det håller i sig, men man kan ju alltid försöka :)


Red Hallon både i fredags och igår. I fredags tog vi en tur på gärdet i den höga snön. Riktigt bra för Hallons bakbensaktivitet, nu var hon tvungen att lyfta på benen. Red nog runt 30min och det räckte för att Hallon skulle börja använda rygg och bakben. Försökte även tänka på takt och tempo som Madde har pratat om, samt mina underskänklar som placeras längre fram. Jag tror det kommer bli ett sådant pass på gärdet idag också.

Igår red vi ut en liten sväng. Tyvärr kom vi inte så långt som jag hade velat rida:( Hallon fick snöstyltor i endast vänster fram så vi fick halta hem istället.

Hon har ju inte ont av dem men det blir ju en höjdskillnad = ojämn gång. Trodde vi skulle slippa styltor men tydligen var det inte tillräckligt kallt i marken. Har som tur var skoning snart så då ska jag sätta på snösulor, i alla fall fram.



Sitter och kollar Twiligt - New Moon. Den är inte i bästa kvalité men verkar ändå rätt Ok.


Igår var jag och Anders (samt halva Karlskoga) på bio och så Avatar. Den var riktigt bra gjord och hade en bra handling, så den rekommenderas. Vi hade inte bokat platser så vi fick såklart sitta på 1:a raden :( Trodde inte jag skulle klara av att sitta där i 2,5h men man kom in i filmen så tills slut brydde man sig inte.



Försöker hitta en ny mobiltelefonmodell som jag kan köpa. Min Samsung-U600 har displayen gett sig på, så ibland är den helt svart och ibland funkar den. Tror jag har haft den i ca 2 år, och nu vill jag ha en mobil med en bra kamera samt en bra kalender.


Önskar er alla en god fortsättning på 2010!

/Matilda

Ovido - Quiz & Flashcards