Alla inlägg den 4 januari 2010

Av Matilda - 4 januari 2010 19:47

  

Solnedgång vid hagarna


Idag är en lite bättre dag än gårdagen. Inte så himla roligt att jobba kanske men nu kommer vardagen igång igen! Så kanske det snart blir barmark och varmt : )

Längtar tills man slipper alla täcken som ska på/av och tjocka kläder som man ser ut som en tomte på hästryggen. Nej vår vill jag ha!


Jobber rullade på snabbt(?) som vanligt...Ringde inte särskilt mycket så vi satt på en varsin stol och snackade skit istället ^^

Efter jobbet blev det direkt till stallet. Planen för dagen idag var lite 7 games och lastträning. Jag hann med både och!

7 games består av sju "lekar" och man ska klara en nivå och sedan gå vidare till nästa. Första nivån kallas "The Friendly Game", det går ut på att kunna röra hästen , över hela kroppen, med i princip vad som helst. Rep, långpisk, pressening bara fantasin sätter gränser. Jag började med borsten och mina händer och Hallon var spänd som en fiolsträng. Kunde röra halsen, benen och under magen samt rumpan. Men vid manken och ryggen så visade hon tydligt att hon inte tyckte om det :S Borsten gick bra men så fort jag skulle känna med händerna så blev hon tjurig. Jag vet inte om hon trodde att jag skulle klämma på henner eller något...Avslutade med att klappa i ansiktet/öronen och då slappnade hon av. Då lade hon till och med mulen på min axel, det hör inte till vanligheterna! Så ska fortsätta med detta varje dag, tills hon accepterar att jag rör henne.


Nästa sak vi övade på var lastningen. Hade inte många förhoppningar på att hon skulle gå in men tji fick jag! Första försöket gick på ca 10min. Använde tryck-släpp metoden, funkar väldigt bra på Hallon. Hon gick in, sedan stod vi där inne en stund och käkade hö. Backade ut, lugnt och försiktigt, sedan provade jag att gå in direkt och hon gick in! Stod och åt lite hö och sedan backade vi ut igen. Provade en tredje gång också; Gick direkt upp på rampen och Hallon trampar på efter!! Så duktig var hon idag : ) Sen fick hon gå in och äta lite hö.


I morgon blir det lite ridning och 7 games igen. Ridningen blir antingen ut i skogen eller på gärdet...Får se hur kallt det är,

 
Lite vinterbilder bjuder jag på också;

        


Nu ska jag kolla lite tv, sen sängen!

Ha det bra!

/Matilda


Ovido - Quiz & Flashcards