Alla inlägg den 19 februari 2010

Av Matilda - 19 februari 2010 19:03


Planer för dagens ridning var ju att åka till ridhuset och köra ett lite hårdare pass, och så blev det. Var lite nervös över att Hallon skuile vägra bli lastad så det var en småstressad Matilda som började lasta. Första försöket gick åt h*lvete, hon bara backade och ställde sig på tvären. Likaså blev det andra gången. Sen sista gång så gick vi in halvvägs och stod och kollade in i transporten ett tag. Såg sedan på Hallons kroppsspråk och ögon att hon tänkte "nu ger jag upp och går in", sen knallade hon in itransporten, utan linor!    Det var en mycket nöjd Matilda som satte sig i bilen då och sen gick resan mot ridhuset.

    

Väl inne i ridhuset var hon lugnet själv. Det var lektion på andra sidan och jag tror vi var 5 på min sida av ridhuset. Tror att Hallon blir mer fouserad när det händer saker runt henne, för fokuse var på topp. När jag kortade tyglarna så började hon tugga på bettet med eftergift i naclen! Travade igång och det var bra takt men lite undetempo. Körde lite övergångar och red lite på volvet, så gott det gick. Man får försöka ha ögon i nacken nä r man rider i ridhuse, annars är det lätta att man krockar med de andra!! Övergick sedan till lite galopparbet på volt och jäklar vad seg hon blev! Var som att rida i kola , benen rörde sig inte mycket över backen. Får nog ta och rida med spö nästa gång och väcka bakbenen till liv! Men när jag travade av så var den fin trav med bra takt och tempo. SÅ jag är på det hela taget väldigt nöjd med dagens pass, var skönt att få rida inomhus och på plant underlag.

       


Lastningen hem gick nästan bätre än dit. Hon testade mig lite först men sedan gav hon upp och följde med in i transporten. Hon står som ett ljus i transpoten när man åker också : )


Red i mina ridstövlar och såg nu när jag kom hem vilka fina blåmärken jag har i knävecken, ajaj! Sen har jag  även skavsår på hälarna. Men det är bara att stå ut om man vill få dem mjuka.


Tävlingen på söndag är inställd, pga stormvarning och kommer antagligen vara den 6/3. Funderar faktiskt på att vara med och tävla då :) Är ju ändå 2 veckor dit och tills dess kanske jag kan få lite ordning på galoppen. En Madde träning innan dess skulle sitta fint, men blir nog svårt eftersom det är Scandinvaim nästa helg.


Nu ska jag åka till mor och far och få lite mat i mig.

Ha en bra fredagkvälll


PS. Kanske lägger upp lite bilder senare ikväll från dagens pass. DS.

Av Matilda - 19 februari 2010 09:02


Uppe i hyfsad tid för att vara mig, jag är ju liksom ledig så då ska man helst ligga och sova nu. Men jag har gått upp tidigt hela veckan så kunde inte sova längre...


Idag har jag inget speciellt planerat, förutom att åka ill ridhuset. När jag vaknade och kollade ut genom fönstret så var jag inte riktigt lika sugen. Snön yr och det är -10 grader och oplogat överallt. Hur stor är chansen att det är plogat in till ridhuset? Har ingen lust att sätta mig fast i snön med bil och släp. Fast jag är väldigt sugen på att rida ordentligt. När man rider på gärdet så lullar man mest runt, blir inte särskilt seriöst, Ag och Hallon behöver öva på övergångar och det gör jag helst på plant underlag.


    


Red på gärdet en sväng igår och det gick faktiskt ganska bra, trots att vinden var isande kall. Skulle först rida ut en sväng men min pannlampa fungerade inte, så det blev gärdet istället.

Övade väldigt mycket på halter och övergångar, eftersom Hallon gärna vill dra sig ur formen. Så jag fokuserade mycket på bibehåkken form i övergångar/halter. Övade deta i alla gångarter och till slut hde jag en supertaggad Hallon. Hon blir så pigg när det ska bli galopp att hon nästan galopperar på stället! Kan säga att hon var fokuserad till 100% när vi kom til slutet av passet. Hon blev lite stark men hon hade en bra framåtbjudning och ville framåt. Hon är fortfarande lite svag i galoppen och vill helst dra sig ur formen där också, men det är bara att träna-träna-träna. Hoppas att hon hinner få styrkan till första tävlingen bara : )



Om jag kommer iväg till ridhuset idag så ska jag få med kameran, så kanske det kommer lite bilder ikväll!

Ha en bra dag!

Ciao  

Ovido - Quiz & Flashcards