Alla inlägg den 16 februari 2010

Av Matilda - 16 februari 2010 20:30

I eftermiddags fick jag äntligen ta en tur på Hallon , för nu har hon fått en ny sko på framfoten! Tror att hon var lika glad som jag var   


Fixade med henne i boxen medan hon käkade mat, lite lagom road var hon. Försöker vänja henne vid att vara lös i boxen vid ryktning, hon har ju hela sitt liv stått uppbunden på gången. Det funkar ganska bra, hon ser lite tjurig ut men det är bara för attt "skrämmas" lite. Om man ignorerar hennes attityd så ger hon sig.


Tog sällskap med Malin och Smilla till gärdet och skrittade fram en bra stund. Planen för dagen var att ta det hyfsat lungt så att hon inte skulle få träningsvärk. Musklerna har ju ändå vilat i ca 1,5 vecka. Kortade tyglarna efter en stund och gjorde lite halter och igångsättningar. Hallon vill väldigt gärna "dra" sig ur formen vid halter, och antagligen beror det på att jag inte håller om med skänklarna ordentligt. Övergick sedan i trav och fortsatte samma arbete med halter -igångsättningarr. Vi fick till en hel del bra halter, med bibehållen form, så jag var hyfsat nöjd. Dock så har jag mycket mer stöd på höger sidan än på vänster sidan och vet inte riktigt vad det beror på   . Kan det vara att jag sitter snett i sadeln, belastar ena sittbenet mer, eller kanske är jag svag i vänster sidan? Eller det kanske är så att Hallon har ont någonstans på vänster sidan och därmed inte vill ta stöd. Funderar på att anlita en massör/equiterapeut men tycker att det är svårt att få tag i en som inte är bluff eller båg. Den vi hade senast i stallet dömde ju ut typ varenda häst och sa att de inte skulle gå att rida på!


Pratade lite snabbt med Rolf om lite NH-hjälp och han ville gärna hjälpa oss! Han hade tänkt ha ca 3 ekipage och lite längre fram i vår då man kan vara i hans round-pen.. Så kanske fram i slutet av Mars början av April kan vi få lite ledarskapshjkälp. Fram tills dess får vi öva lite på egen hand men är ju lite svårt när jag inte vet hur man gör.

    


Har varit duktig nu på kvällen och tagit en powerwalk med Angelika. Så efter att ha motionerat Hallon plus gått promenad så borde jag få äta en semla: )


Ha en bra kväll alla och passa på och ät en semla!

/Matilda

Av Matilda - 16 februari 2010 07:07


Idag börjar mitt nya liv. Har satt ett mål till den 1/6 att jag ska ha gått ner 11kg. Det är ca 15 veckor kvar dit så jag kan ha en chans att klara det. Det kommer att bli tufft men "Allt går bara man vill". Tror att ett par kilo mindre skulle göra ridningen avsevärt mycket bättre samt att jag kommer känna mig mer bekväm med mig själv. Så wish me luck   


Hallon saknar fortfarande en sko på vänster framben men idag, äntligen , så kommer Rolf och fixar på en ny sko. Sen kan vi dra igång men träningen igen! Jag är ledig på fredag så då ska jag försöka få med mig någon till ridhuset. Pappa jobbar till kvällen så då hinner vi inte åka innan lektionerna börjar...Hallon har även börjat fälla sin björnpäls, så om jag har tur så har den ramlat av till den 28/3 då vi ska debutera på tävlingsbanan 2010. Är riktigt taggad för det! Så nu ska jag planera min och Hallons träning ordentligt tills dess. Blev ju bara bättre när jag läste proppen och såg att tävlingen ska hållas på Karlskoga Ridklubb.   

        


Snart är de Scandinvaium också!! Ska bli väldigt roligt och jag är shoppingsugen som tusan. Ska börja skissa på en lista över saker som jag behöver köpa. Men det brukar bli så att man köper allt annat förutom det som står på listan  ; )


Idag blir det jobb fram till 16.30, tidigt för en gångs skull, så ikväll blir det lite lätt ridning för Hallons del. Bäst att ta det lugnt när hon har stått en hel vecka.


Nu ska jag fixa iordning mig sen blir det jobbet.

Ha en bra dag : )

Ovido - Quiz & Flashcards