Alla inlägg den 17 december 2009

Av Matilda - 17 december 2009 18:29


Har precis kommit hem från stallet och försöker tina upp mina ben. De är som isbitar! Men får skylla mig själv när jag bara hade mysbyxor på mig. Malin hade iaf termobyxor på sig, skulle nog gått på hennes linje istället.


Det gick inte alltför bra när jag skulle ta in Nikita och Hallon idag :( Det blåser ju halv storm ute och de var själva kvar ute i mörkret. De är dessutom rädda för något i hagen (antagligen så prasslar det i skogen ^^) så de står och trycker vid insläppet hela dagarna. Skulle börja med att ta in Nikita då hon är högst i rang i hagen , iaf vid insläpp. Öppnade grinden med höger hand och hade grimskaftet i vänster. När jag fått ut henne ur hagen så fortsätter hon att gå, hon vänder inte mot mig. Plus att hon får panik för grimskaftet har lyckats hamna över nacken, fråga mig inte hur, så det var bara att släppa henne. Hon galopperade iväg över gärdet och jag stängde grinden till hagen snabbt som attan, ville inte ha två lösa hästar. Hallon gnäggade som tur var och då vände NIkita tillbaka så jag kunde gå och ta henne. Tur att hon var såpass lugn och inte brallade runt, det är aldrig roligt att tappa andras hästar....Hallon var som en tickande bomb när jag tog in henne och var mer högt än lågt! Hon skulle helst ha galopperat in i stallet...Så det blev stanna-gå x antal gånger innan vi kom till stalldörren. Blev sedan en promenad med Hallon i stormen och då var det powerwalk för mig! Har aldrig varit med om att Hallon har gått så fort. Så nu tror jag verkligen att hon vill komma igång och röra på sig : ) Sen i stallet hade vi lite mysstund med kliande och morötter, och det tyckte hon om.


Så ikväll har det varit fullt upp med busiga hästar!


Nikita i somras, på löshoppningen

n spring


Om hon inte ser busig ut här så säg : )

     


Nu ska jag duka och sedan blir det lite mat. Ska försöka hinna laga lite knäck och kola innan det blir natten också


Ha de bra/ Matilda

Av Matilda - 17 december 2009 15:15

...ett regntäcke och ett stalltäcke som passar Hallon perfekt. Hon har ingen bog som håller uppe täcket ifram så det glider bak och hon får fula skavsår. Det som funkar bäst nu som hon inte får skav av är vintettäcket från Catago. Men det kan hon ju bara ha när det är ett par minusgrader ute, annars svettas hon ihjäl.


Har ju önskat mig ett sådant här täcke i julklapp; Bucas Freedom Shamrock

Jag tycker att det verkar ha en hyfsad skärning i fram, så det kanske Hallon inte får skav av...Jag har ett vintertcke från HorseSaver och det ör också ganska hög skärning på, så det passar också. Men alla andra regntäcken och fleecetäcken strmar ju över bogen och skaver...


Idag är jag lite bättre från förkylningen och ska gå och jobba i morgon. Har lyckats byta till mig så jag är ledig 4 dagar i rad efter julafton! Så istället för att jobba 27:e så ska jag jobba nu på söndag. Kommer bli skönt att få lite sammanhängande ledighet.


Julklappsstressen har börjat smyga sig på också :S Speciellt till mamma och pappa. Har fixat en julklapp till dem men ska hitta något mer. Tänkte ev. åka in till Marieberg på lördag och fixa det sista. Det är lite skralt på pengakontot men kanske kan få låna lite av anders till lönen kommer. Skulle vara skönt om den kommer den 22/12 men den kommer nog först den 23/12. Kommer nog inte bli mkt kvar av den heller då jag har fått faktura på Hallons försäkrning samt tandläkarbesöket på ATG.


På lödag kommer Hallons f.d ägare till stallet i Linnebäck. Då ska jag få lite papper på Hallon samt garantibevis på sadeln som jag köpt. Sedan är hon officiellt min : )   


Nu ska jag byta om och åka till stallet. Ska gå en liten promenad med Hallon så hon blir av med lite energi. Igår var hon hyperaktiv när jag tog in henne från hagen :S Hon hade mer än gärna tagit en galopp över det snötäckta gärdet...


Ha det bra!



Ovido - Quiz & Flashcards