Alla inlägg under december 2009

Av Matilda - 4 december 2009 11:35


Idag hoppade (ironisk ton) jag ur sängen kl. 7.15 och en kvart senare var jag i stallet, redo för en uteritt i nysnön. Jo men visst, det hade allt kommit ett tunt tunt lager med snö under natten : )


Hallon stod inne och mumsade hö i godan ro när jag kom så jag började med att göra lite mat och plockade fram utrusktningen. Prick 08.00 stod vi på stallplan och styrede sedan kosan mot skogen. Har inte hunnit dragit i några brodd ännu, så det var lite halt på sina ställen i skogen. Halkan medförde att den snabbaste gångarten blev skritt - igen. Denna veckan så har det blivit väldig lugn träning för Hallon. Skritt i skogen - vila/lastträning - ridning på banan m. trav - vila - skritt i skogen. Det går nog ingen nöd på Hallon , hon verkade rätt nöjd med att bara strosa i skogen idag.


Ute i skogen  


Idag så blir det jobb 12-20 :S I kväll ska jag och anders till angelika och stefan och äta lite ost och kex. Kolla pÅ Idol blir det säkert också ^^ Hoppas på att Tove och Erik kommer till finalen, de två känns mest som "idoler".


Nej , nu måste jag fixa i ordning mig!

Ha en bra dag!

Av Matilda - 2 december 2009 22:05


Brr, idag har det alt varit lite kyligt, även om dagen mestadels har spenderats inomhus. När jag gick upp i morse stod termometern på -10 grader :S Då tänkte jag att det var tur att jag hade hängt fram Hallons röda vintertäcke...

rött   rött2   


   Mina planer för ridningen idag var ett pass på ridbanan/gärdet. Ridbanan gick bort först, då den var frusen och stenhård. Så det fick bli gärdet. Dock så var det nästan lika hårt där och en massa gropar, så det kändes inte säkert att rida fortare än skritt. Slutade med att det blev ca 25min skritt på gärdet utan några större krav. Det är i dessa lägen man önskar att man hade ett isolerat ridhus på skrittavstånd. Ridskolan Stor & Liten har ju ett "ridhus" 5 min från stallet. Men det är endast tak + sarg runtom, så den också fryser i vintern. Dock så ska det hållas lektioner där så ägaren bör ju underhålla den. Man kan i alla fall betala 900(?) och då är det för 6månader tror jag. Överväger att eventuellt betala det för att kunna rida ordentligt några gånger i veckan. Skulle ju kunna åka till ridhus men jag har ingen lust att åka när jag slutar jobba kl. 18. Tar ju en stund att åka dit och även lasta hästen, lasthjälp behöver man ju också.


Nu blir det duschen och sedan sängen för min del!

Ha en bra kväll

Av Matilda - 1 december 2009 20:25


Nu känns det som om Hallon och jag är back on track igen efter alla skador som har varit. I går red jag ett pass på banan och vilken skillnad det var på henne! Jag tränade, som Madde hade sagt, en massa tempoväxlingar samt övergångar och vips så hade jag en mjuk och fin häst. Det var bara att använda små små hjälper för att ställa henne i nacken och bålen och hon lyssnade till 100%!  Det blev så himla mycket lättare för mig att rida, då jag inte brhöve använda armstyrka att hålla hennes huvud, utan det bar hon själv med vikten på bakdelen. Så om vi fortsätter såhär så kan vi nog komma ut på tävlingsbanan i vår : )


träning   hage   söt  


Idag så fick Hallon ha lite vilodag från mig på ryggen men i stället så tränade vi lite lastning. Gick en promenad först för att värma upp lite muskler sedan bort till transporten som stod parkerad på stallplanen. Hon var lite misstänksam till en början men gick iaf upp med frambenen på rampen. Jag använde samma metod som Marie använder på Nikita, dvs. att hålla ett jämt tryck i grimskaftet, när hästen tar ett steg framåt - släpp efter och beröm. Hästen lär sig att det är mer bekvämt att röra sig framåt än stå still. Jag provade detta några gånger och hon stod till slut med alla 4 ben på rampen, då backade jag henne och sedan framåt igen. Tills slut efter ca 5-tryck-släpp så stod Hallon inne i transporten! Då hade det visserligen gått 20minuter men hon gick in av egen vilja till slut :) Sedan stod vi inne i transporten några minuter, sedan backade vi lugnt ur transporten , steg för steg. Så det blev en lyckad träning idag med fast på marken : )


Nu sitter jag och väntar på Anders som lagar lite mat, nudelwok. Är riktigt hungrig eftersom jag inte ätit något sedan 13.


Ha en bra kväll!

Tjing!

Ovido - Quiz & Flashcards