Direktlänk till inlägg 29 maj 2009

Lita ALLTID på mag känslan

Av Matilda - 29 maj 2009 15:55


Klockan sju i morse ringde Carolina och sade att hästarna såg ut att ha det så mysigt i hagen, låg och sov, så vi beslutade att strunta i att rida idag. En halvtimme senare ringer hon igen; Du, Hallon är jättehalt.

Upp ur sängen och iväg till stallet. På vägen dit hinner jag tänka ett antal gånger på död, avlivning osv. Tar alltid ut det värsta i förskott. Lika bra det så man slipper bli överraskad av något sådant...


Väl framme i stallet så ser jag Hallon stå och mumsa gräs helt obekymrad. När jag dock ropade på henne och hon började gå mot mig så såg det inte lika obekymrat ur :( Hon linkade i princip fram på tre ben. Höger framben satte hon i marken ytterst försiktigt och sedan "hoppade" hon framåt. Usch vad ont i hjärtat jag fick av att se henne ha så ont :S Vägen från hagen till stallet tog sin lilla tid kan jag säga...


Kände igenom alla ben inne i stallet, och höger framben var något varmare och mer svullet än de andra. Och hon hade även lite puls. Hon ville inte helst stödja på hoven utan hade tån i marken bara. Ringde Jossan som har vart med om det mesta(kolik, hovbensfraktur, inflammationer) och berättade. Hon var så snäll att hon kom ut till mig ! Hon tyckte att det verkade vara en hovböld då hon hade lite puls och var så kraftigt halt. Så mellan nio och tio ringde jag Rolf x antal gånger utan svar. Sedan ringde han upp mig och jag förklarade läget. Han hade lite fullt upp men kom till stallet runt halv tolv. Då tog han bort skon (ajaj sa Hallon) och skrapade bort ganska mkt av hoven för att se om ngn hovböld fanns. Dock så kom det bara lite blod. Vi beslutade att låta det vara lite öppningar för att se om varet skulle komma ut, sedan lade rolf omslag och gipsade lite. Så nu ska jag byta detta varje dag och även ta febern. Ska höras av på måndag om hon är lika halt så ska han komma ut igen och kolla på det. Troligtvis så kanske inte själva bölden inte "mogen" och att den kanske sitter högt upp. I alla fall så kommer den ut, oavsett om den sitter långt ner eller högt upp.


Så nu står Hallon på box och tycker synd om sig själv^^ Dock så har hon varit lugn hela dagen, stått och mumsat hö bara. I morgon kanske hon ska få gå ut i e sjukhage så hon får se lite andra hästar, om hon inte är lika halt. Eller så väntar jag till på söndag...


Blir ju ingen tävling för mig heller. Varken på söndag eller i Askersund den 7:e juni :( Det är lite synd eftersom Hallons ägare skulle komma och kolla på oss på söndag. Men det viktigaste är att Hallon blir frisk, så kan vi tävla i juli igen kanske : ) Kommer i alla fall och hejar på er alla på söndag!


Så ett gott råd från mig till er: Lita alltid på magkänslan

 
 
Ingen bild

Elina

29 maj 2009 16:16

Usch, vad trakigt :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Matilda - 18 juni 2010 12:54


Det var ett bra tag sedan som jag skrev här. Inte för att det har hänt särskilt mycket men har inte funnits något att uppdatera er med...   Nu har jag fått Semester och ska verkligen utnyttja den till max. 3 långa veckor, som kommer gå fruktansvä...

Av Matilda - 8 maj 2010 22:12

  NU , när jag ridit, putsat, knoppat och packat, börjar nervositeten sakta krypa sig på. Så som "Kommer Hallon gå in i transportern i morgon?", "KOmmer jag ihåg hur programmen ska ridas?". Usch och fy, tycker inte om att vara nervös.   Hallon ...

Av Matilda - 5 maj 2010 21:35


  Tävlingen på söndag närmar sig med stormsteg och det ligger redan preliminära startlistor ute. Startar som nr. 3 i första klassen och som nr. 10 i andra. Hoppas på att Hallon kan stå i transportern under tiden och mumsa hö. Får väl övertyga henne...

Av Matilda - 28 april 2010 22:48

...Har vi hoppat över vår och sommar och kommit till hösten ? Kändes så idag  när det ösregnade och blåste kulingvindar. Men försöker se det positivt; Om det inte regnar får vi inte gräs till sommarebetet och då blir inte Hallon glad.   Stall Öve...

Av Matilda - 26 april 2010 23:11


..och inte ett dugg bra på mig. Skulle anmäla mig till Färjestads tävling i fredags, tror ni jag kom ihåg det ? Inte då!! Blir så trött på mig själv. Nu har jag dock anmält mig till Filipstad 9/5 samt hemmatävlingen den 30/5. Så nu är det hårdträning...

Ovido - Quiz & Flashcards