Alla inlägg den 27 augusti 2009

Av Matilda - 27 augusti 2009 19:58


Har varit lite dåligt med update men det har varit fullt upp med två hästar denna veckan kan jag säga!


Har dock inte hunnit rida Viveca mer än gång men tror inte direkt att hon misstycker, men idag fick hon en rejäl genomborstning och tror hon njöt ganska bra av benhandlingen : )


Hallon och jag tog vår sista tur ute på Labbsands marker. Den blev inte vidare lång eftersom jag bara ska rida 30min. Det blev en sväng bakom stallet och upp till "stora vägen". Så jag fick se de fina husen vid sjön en sista gång.


Det känns lite vemodigt att flytta från Labbsand Gård faktiskt. Det var ju där "allting" började. Första stallet efter Lillerud och jag har trivts som fisken i vatten hela tiden. Underbara stallkompisar och stallmiljö, alla lika trevliga och glada varje dag : ) De var ju även med när Hallon förvandlades från "monsterhäst" till "lovely".

 För den som inte vet så var Hallon rena rama skräcken det första 1.5 året jag hade henne. Man kunde knappt ta in henne från hagen för då attackerade hon en eller så sprang hon runt, runt tills hon var genomsvett. Hon litade inte på någon, inte ens mig. Dock efter ett tag (ca 6månader) så blev hon en helt annan häst. Mycket trevligare och hälsar när man kommer i hagen. Hon har lärt sig att lita på människor och nu kan jag läsa av henne och vet vad hon kommer göra innan hon har gjort det.


Stallägaren har flera gånger sagt "Det är inte samma häst längre" och det stämmer ganska bra. Borta är det tjuriga, aggressiva stoet och istället har jag en häst som är fruktansvärt rolig att rida och passar mig som handen i handsken.


Hur jag orkade med att varje dag komma till stallet och mötas av bakåtstrukna öron, det vet jag inte. Men jag tror att mkt beror på att hon är så underbar att rida! Lagom hög och är lite som en gummiboll att rida i dressyren. Även om vi kanske aldrig kommer till MSV (vilket jag inte tror) så är jag lika nöjd med att rida ut en sväng i skogen eller rida på äng : )


Så nu hoppas jag att hon behåller sitt glada och lyckliga jag när vi flyttar till Övergården i Linnebäck. För om hon blir den lilla "djäveln" igen så flyttar jag nog tillbaka till Labbsand, för där vet jag att hon trivs. Om inte hästen trivs, så trivs inte jag.


Var i Linnebäck igår och kollade på Maddeträning. Blev riktig sugen på att börjka träna igen nu! Och vilken skillnad det har blivit på Vandolein sedan maj då jag såg honom i Valåsen!! Han har blivit en riktigt fin dressyrhäst, ebba har gjort ett bra jobb.


Nu ska jag sluta svamla och göra mig kasslersallad i stället

Ha det



Ovido - Quiz & Flashcards